طلوع تلگرام از غروب وايبر

در سال‌هاي اخير برنامه‌هاي پيام‌رسان رايگان يا ارزان رشد پرشتاب و قابل توجهي داشته است تا جايي که حجم زيادي از درآمد شرکت‌هاي‌ مخابراتي شده‌است. کاربران ايراني تلفن‌هاي‌ هوشمند که بنا بر آخرين آمار تعداد آن‌ها به ۲۷.۵ ميليون نفر مي‌رسد، مثل کاربران بقيه نقاط دنيا، براي انتخاب پيام رسان خود گزينه‌هاي‌ مختلفي دارند؛ که …

در سال‌هاي اخير برنامه‌هاي پيام‌رسان رايگان يا ارزان رشد پرشتاب و قابل توجهي داشته است تا جايي که حجم زيادي از درآمد شرکت‌هاي‌ مخابراتي شده‌است. کاربران ايراني تلفن‌هاي‌ هوشمند که بنا بر آخرين آمار تعداد آن‌ها به ۲۷.۵ ميليون نفر مي‌رسد، مثل کاربران بقيه نقاط دنيا، براي انتخاب پيام رسان خود گزينه‌هاي‌ مختلفي دارند؛ که اين روزها تلگرام در راس آن‌ها قرار دارد.
روزهاي بنفش چت آنلاين

وايبر، يکي از اولين و محبوب ترين اين سرويس‌ها نزد ايراني‌ها بوده است. وايبر سال ۲۰۱۱ متولد شد و با هدف رقابت با نرم افزار اسکايپ، پا به عرصه گذاشت و خيلي زود مثل ويروس به تمام دنيا سرايت کرد. به طوري که در عرض ۲ سال، ۳۰۰ ميليون کاربر براي خود دست و پا کرد. از «تلمن مارکو» به عنوان پدر وايبر ياد مي‌شود که متولد سرزمين‌هاي‌ اشغالي است و مدتي نيز به عنوان افسر اطلاعاتي در ارتش رژيم اشغالگر قدس، خدمت مي‌کرده است. سرورهاي وايبر نيز حتي در حال حاضر و بعد از اين که‌امتياز وايبر به يک شرکت ژاپني فروخته شد، در سرزمين‌هاي‌ اشغالي قرار دارد. طبق آخرين آمار، حداقل ۷ ميليون و پانصد هزار ايراني از سرويس وايبر به طور فعال استفاده مي‌کنند.

نامه رساني که رکورد شکست

دومين سرويس چت آنلاين محبوب در بين ايراني ها، «واتس آپ» است. «واتس آپ» متولد سال ۲۰۱۱ است و از دو مهندس سابق ياهو، به عنوان بنيانگذاران آن ياد مي‌شود. واتس آپ جزو آن دسته از نرم افزارهاست که به دليل جذابيت‌هاي‌ نرم افزاري محبوبيتش با شتاب موشکي افزايش يافت؛ به طوري که با گذشت دو سال از تولدش، ۴۵۰ ميليون نفر اين نرم افزار را بر گوشي خود نصب کردند و به طور ميانگين روزانه ۵۴ ميليارد پيام را ارسال مي‌کردند که در نوع خود، رکورد جديدي بود. اين محبوبيت عجيب و غريب، ‌ فيسبوک را مجاب کرد تا در سال ۲۰۱۴، امتياز «واتس آپ» را با رقم نجومي ۱۹ ميليارد دلار، از بنيانگذاران آن خريداري کند. طبق آخرين آمار، حداقل ۶ ميليون نفر در ايران از «واتس آپ» استفاده مي‌کنند.

نوشته های مشابه

اي نامه که مي‌روي به سويش

و اما سومين سرويس پيام رسان محبوب ايراني و پديده اين روزهاي شبکه‌هاي‌ مجازي، چيزي نيست جز نرم افزار «تلگرام». تلگرام خيلي ديرتر از ساير رقبا و در هشتمين ماه سال ۲۰۱۴ به دنيا آمد. سازندگان اين نرم افزار دو مهندس روس هستند. تلگرام، به دليل ويژگي‌هاي‌ فني برجسته آن و به ويژه محيط امن آن که از افشاي هويت استفاده کنندگان جلوگيري مي‌کند، مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت. تلگرام را مي‌توان پديده اين روزهاي فضاي مجازي در جذب مخاطب دانست. نرم افزار محبوب تلگرام که اين روزها در حال ربودن مخاطبان ديرينه وايبر در ايران است، سابقه کساد کردن بازار نرم افزارهاي چت آنلاين ديگري را نيز دارد؛ هنگامي که در فوريه ٢٠١٤ نرم‌افزار «واتس‌آپ» فقط براي چهار ساعت متوقف شد، حدود پنج‌ميليون نفر عضو تلگرام شدند! اين برنامه به سرعت در جدول رده‌بندي فروشگاه‌‌هاي‌ برنامه‌هاي‌ موبايل رشد کرد و به برترين برنامه رايگان در ٤٦ کشور از آلمان تا اکوادور تبديل شد. در آمريکا و چند کشور ديگر نيز تلگرام به رتبه نخست شبکه‌هاي اجتماعي دست يافته و بالاتر از غول‌هاي‌ مجازي مانند فيس‌بوک، واتس‌آپ، وايبر و … قرار گرفته است. هنوز دقيقا مشخص نيست چرا تلگرام به‌عنوان جايگزين واتس‌آپ، برنامه‌اي با ٤٥٠‌ ميليون کاربر در سراسر جهان، انتخاب شده است اما در کشورمان دو عامل بسيار مهم در ايجاد رغبت براي اين کوچ ذکر مي‌شود: اول کاهش خدمات نرم افزار وايبر و دوم محيط امن و خصوصي تلگرام که احتمال سرقت اطلاعات شخصي کاربران را کاهش مي‌دهد. تلگرام در حقيقت سرويس پيام‌رساني است که سرعت نرم افزارهايي مثل واتس‌آپ و سبکي نرم‌افزار Snapchat را با اقدامات امنيتي مستحکم، همزمان به کار گرفته است. طبق آخرين آمار، کوچ جهاني به تلگرام از ابتداي سال ۲۰۱۵ به اوج خود رسيده است و آمارهاي غيررسمي وطني حکايت از آن دارد که تاکنون حدود ۳ ميليون کاربر از وايبر به تلگرام کوچ کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا