مقامات ارشد فیفا در زوریخ دستگیر شدند

انتخابات ریاست فیفا جمعه (فردا) در زوریخ برگزار می‌شود، به همین مناسبت اعضایش در این شهر مستقر شده بودند که پلیس سوییس با درخواست پلیس فدرال آمریکا، شش عضو کنونی و یک عضو سابق را دستگیر کرد.جفری وب، رییس کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رییس فیفا در جمع دستگیر شدگان بود. همچنین، جک وارنر که …

انتخابات ریاست فیفا جمعه (فردا) در زوریخ برگزار می‌شود، به همین مناسبت اعضایش در این شهر مستقر شده بودند که پلیس سوییس با درخواست پلیس فدرال آمریکا، شش عضو کنونی و یک عضو سابق را دستگیر کرد.جفری وب، رییس کنفدراسیون فوتبال کونکاکاف و نایب رییس فیفا در جمع دستگیر شدگان بود. همچنین، جک وارنر که پیش از وب، ریاست کنفدراسیون حوزه کارائیب را برعهده داشت نیز در بین دستگیر شدگان است. اوگنیو فیگوردو، رییس فدراسیون اروگوئه و فوتبالیست سابق، ادورادو لی، رییس فدراسیون کاستاریکا، خولیو روچو، مامور توسعه فیفا، رافائل اسکوئیول، رییس فدراسیون ونزوئلا، خوسه ماریا مارین، رییس سابق فدراسیون برزیل و نیکولاس لئوز،رییس سابق کنفدراسیون آمریکا جنوبی در بین این دستگیرشدگان بوده‌اند. همچنین تا ۱۵ عضو دیگر نیز تحت تحقیقات فیفا قرار دارند که بلاتر در جمع دستگیر شدگان نیست.اتهاماتی نظیر پولشویی، کلاهبرداری اینترنتی و… وارد شده است. پلیس فدرال سوییس نیز اتهام رشوه را مطرح کرده که رسانه‌های ورزشی و اسپانسرهای فیفا، در ازای پرداخت بیش از یکصد میلیون یورو رشوه، حقش پخش تلویزیونی و حق اسپانسرینگ از فیفا دریافت کرده‌اند.
به گفته وزارت دادگستری آمریکا چندین نفر از مقامات ارشد فعلی و سابق فیفا دیروز به دلیل فساد و رشوه‌خواری مربوط به نظارت این سازمان بر جام‌جهانی و دیگر مسابقات بین‌المللی فوتبال متهم شدند.
نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال گزارش دادند که مقامات سوییسی دست به کار شده و چندین و چند نفر از این مقامات را در زوریخ دستگیر کرده و قصد دارند آنها را به آمریکا استرداد کنند.
چندین سال است که مقامات فیفا در مورد مساله دریافت رشوه برای انتخاب کشور میزبان مسابقات جام‌جهانی، تحت تحقیق و بازرسی اف‌بی‌آی هستند. روسیه میزبان مسابقات ۲۰۱۸ است در حالی که میزبانی سال ۲۰۲۲ به قطر داده شده در سال ۲۰۱۴ نیز برزیل میزبانی این مسابقات را برعهده داشت. انتخاب قطر از آن جهت به شدت مورد سوال و انتقاد قرار گرفت که این کشور کوچک گرمای وحشتناکی دارد و فاقد تاریخچه فوتبالی معتبری است و در عین حال روابط نزدیکی میان خاندان حکومتی آن و سپ بلاتر، رییس فیفا وجود دارد که قرار است طی هفته جاری رای گیری برای انتخاب مجددش به عنوان رییس این سازمان انجام شود.
به گزارش AFP، ۱۰ نفر از این مقامات ارشد فیفا که گفته می‌شود در هتل محل اقامت خود دستگیر شده‌اند، برای اجلاس سالانه در زوریخ حضور داشتند تا برای تمدید ریاست بلاتر نیز رای‌‌گیری کنند.
بلاتر: دوباره رییس می‌شوم
بلاتر پاسخ انتقادات لوئیس فیگور را داد و تاکید کرد که او آدم دیکتاتوری نیست اما اطمینان دارد که در انتخابات فیفا برنده خواهد شد.
لوئیس فیگو، ستاره سابق تیم ملی فوتبال پرتغال قرار بود که در انتخابات ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال شرکت کند اما چند روز پیش تصمیم گرفت که کناره‌گیری نماید. وی به انتقاد از سپ بلاتر پرداخت و او را دیکتاتور خطاب کرد. بلاتر ۷۹ ساله که خود را آماده ریاست فیفا برای پنجمین‌بار پیاپی می‌کند و جواب سخنان تند لوئیس فیگو را داد و تاکید کرد که او آدم دیکتاتوری نیست.وی گفت: فیگو آزاد است تا هر آنچه اعتقاد دارد بر زبان آورد. می‌توانید از او بپرسید که چرا واژه دیکتاتور را در وصف من به کار برده است. لقب‌های زیادی را درباره‌ام به کار می‌برند این در حالی است که من هنوز رییس فیفا هستم. من آدم دیکتاتوری نیستم. شما می‌دانید که من بسیار امیدوار هستم و لحظه‌ای اعتماد خود را از دست نمی‌دهم. اطمینان دارم که در انتخابات دوباره می‌توانم به پیروزی برسم.تنها رقیب بلاتر برای انتخابات ریاست فیفا شاهزاده بن حسین اردنی است اما بعید به نظر می‌رسد که بن حسین رقیب جدی برای بلاتر باشد و در نهایت این پیرمرد سوییسی برای پنجمین بار به عنوان رییس فیفا انتخاب خواهد شد.
بن‌علی: روز غم‌انگیز فوتبال
تنها رقیب سپ بلاتر در انتخابات ریاست فیفا از فضای ایجاد شده برای رقیب خود به بهترین شکل ممکن استفاده و عنوان کرد که فساد در فیفا بیداد می‌کند.
به گزارش یورو اسپورت، در روزها و هفته‌های اخیر فیفا به نماد فساد بدل شده است؛ در این رابطه نوک انگشت اتهام به سوی بلاتر و هاوه‌لانژ است. شاهزاده علی تنها رقیب سپ بلاتر در واکنش به این اتفاق گفت: روز غم‌انگیزی برای فوتبال است. مشخص است که این ماجرا در روزهای آینده ابعاد وسیع‌تری پیدا خواهد کرد و جزییات بیشتری منتشر خواهد شد به همین دلیل بهتر است که در این لحظه اظهارنظری انجام ندهم. قرار است با رای روسای فدراسیون‌های بین‌المللی فوتبال کشورهای مختلف سرنوشت ریاست فیفا برای چهار سال آینده مشخص شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا