مخابرات ایران ۳۵۰ میلیارد تومان به زیرساخت بدهکار است

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، اختلاف حساب و صورت‌های مالی تسویه نشده ما بین شرکت مخابرات ایران به عنوان نهادی خصوصی و شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت حدود دو سال پیش و در مراحل اولیه شروع به کار دولت یازدهم از سوی معاون وقت توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساختمطرح شد. …

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطات خبرگزاری تسنیم، اختلاف حساب و صورت‌های مالی تسویه نشده ما بین شرکت مخابرات ایران به عنوان نهادی خصوصی و شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت حدود دو سال پیش و در مراحل اولیه شروع به کار دولت یازدهم از سوی معاون وقت توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساختمطرح شد.

طبق اظهارات مجید خباز، شرکت مخابرات ایران و گروه شرکت‌‌های مخابرات استان‌ها، شرکت ارتباطات سیار، سازمان صدا‌و‌سیما‌، شرکت‌های PAP (ندا)، نیروهای مسلح، دیگر اپراتورهای مخابراتی از جمله مشتریان عمده زیرساخت هستند که از میان آن‌ها، شرکت مخابرات ایران و همراه اول بیشترین بدهی را به شرکت ارتباطات زیرساخت دارند.

وی با اشاره به اینکه بقای شرکت ارتباطات زیرساخت همانند سازمان‌های اقتصادی دیگر نیازمند منابع مختلف از جمله منابع  مالی است، عنوان کرد: قطعا برای تامین منابع مالی  جهت ارایه این خدمات به مردم عزیز کشورمان نیازمند پرداخت به موقع صورتحساب‌ها و بدهی‌ها توسط مشتریانی است که از خدمات  شرکت بهره‌مند می‌شوند؛ بدحسابی و عدم پرداخت هزینه خدمات دریافت شده از سوی مشتریان، اجرای این پروژه‌ها و طرح‌ها را دچار وقفه می‌کند.

او در خصوص شیوه تعاملات مالی شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: قوانین موجود شیوه تعهدی را برای دریافت وجوه حاصل از ارایه خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت تعیین کرده است که براساس آن ابتدا خدمات را  ارایه و سپس صورتحساب را صادر و پس از آن هزینه را مطابق تعرفه مصوب از  مشتری دریافت می‌کنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: از سوی دیگر دور تسلسل ناشی از این موضوع در کنار الزامات قانونی  این شرکت برای پرداخت‌های مالی شامل پرداخت سود سهام دولت، مالیات عملکرد شرکت، فشار مضاعفی برای تامین منابع مالی ما ایجاد می‌کند که در نهایت به توقف یا تاخیر در اجرای طرح‌های توسعه و ارتقای خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت منجر می‌شود.

خباز با اشاره به میزان بدهی قابل توجه ۴۵۰۰ میلیارد ریالی شرکت مخابرات ایران و همراه اول به شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: هنگامی که مشتریان شرکت مخابرات ایران در پرداخت بدهی‌های خود تاخیر می‌کنند، آن شرکت‌‌ فورا ارتباط مشتریان‌شان را قطع و علاوه بر جریمه حتی هزینه قطع و وصل مجدد را از آن‌ها مطالبه می‌کند و تا بدهی خود را نپردازند، ارتباط آن‌ها را برقرار نمی‌کند در حالیکه شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن احترام به مشتریان خود تاکنون هیچگاه با مشتریانش این گونه رفتار نکرده است.

وی تصریح کرد: این اپراتورها که هر سال از عملکرد مطلوب و برخورداری از درآمد‌های قابل توجه سالانه شادمان می‌شوند قانونا بایستی حق‌السهم استفاده از شبکه مادر مخابراتی و مراکز زیرساخت انتقال ترافیک را به موقع پرداخت کنند.

البته موضوع دیگری که مورد توجه خباز بود، تلاش شرکت ارتباطات زیرساخت برای حل اختلافات و مغایرت‌ها در خصوص املاک و تجهیزاتی بود که پس از واگذاری مخابرات به بخش خصوصی ایجاد شده بود؛ وی معتقد است شرکت مخابرات ایران از واگذاری بخشی از  املاک، ساختمان‌ها و تجهیزاتی که بر ضوابط تعیین شده می‌بایست در حوزه حاکمیت و شرکت ارتباطات زیرساخت باقی می‌ماند، خودداری کرده است.

حال با گذشت تقریبا دو سال از این موضوع و با توجه به اینکه یکی از الزامات اپراتورهای موبایل برای دریافت پروانه‌های ۳G و ۴G، تسویه حساب‌ با شرکت‌های دولتی و به نوعی اهرم فشاری بود که بدهی‌های معوق دولت وصول شود، انتظار می‌رفت این رویه برای مخابرات اتفاق افتاده باشد اما معاون وزیر ارتباطات از موضوع دیگری پرده برداشت.

محمود خسروی مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، با تأکید بر اینکه هنوز مشکلاتمان با شرکت مخابرات ایران حل نشده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه با مخابرات ایران بر سر یکسری مناطق اختلاف نظر داریم، این موضوع را از طریق سازمان واگذاری و بورس پیگیری کردیم تا لیستی از آنچه که در زمان خصوصی‌سازی مخابرات واگذار شده را ارائه کنند و وضعیت مشخص شود.

وی عنوان کرد: این موضوع در جریان و وزارتخانه هم در این قضیه فعال شده است که امیدواریم روزی این مسئله حل شود.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه حل اختلاف نظرات خیلی طولانی شده است، گفت: این طولانی شدن هم به دلیل جداسازی مخابرات از زیرساخت بوده که کار را سخت کرده است. سابقا شرکتی یکپارچه وجود داشته که اکنون جدا شده و از این حیث بعضی املاک در تراز ما وجود دارد که مربوط به تراز بعد از سال ۸۲-۸۳ است و یکسری دارایی‌ها ایجاد کرده که باید حل‌وفصل شود.

خسروی در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات موجود بر سر املاک و اراضی، خللی دربرنامه توسعه‌ای شما ایجاد کرده است؟، گفت: از منظر سرمایه‌گذاری و توسعه مشکل خاصی نداریم و جاهای اصلی در شبکه ما موجود است. مشکلی در سرمایه‌گذاری‌ها نیست و علاوه بر این همکاری‌هایمان در این موضوعات وجود دارد.

مدیر شرکت زیرساخت در ارتباط با بدهی‌های فیمابین این شرکت با گروه مخابرات نیز گفت: با همراه اول مشکلی نداریم اما بدهی‌های مخابرات ایران همچنان موجود است.

وی تصریح کرد: رقم این بدهی‌ها حدود ۲۵۰ میلیارد تومان بابت بین‌‌الملل و بدهی‌های قبلی است که البته ۱۰۰ میلیارد دیگر نیز بابت استفاده از شبکه فیبرنوری برای ۷-۸ فعالیت بعد از خصوصی‌سازی به آن اضافه و مجموعا رقمی در حدود ۳۵۰ میلیارد تومان می‌شود.

منبع: تسنیم

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا