کشف ۹۰ درصدی جرایم سایبری در کشور

به گزارش خبرنگار موبنا، “عبدالرضا رحمانی فضلی” روز سه شنبه در همایش بین المللی جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته در سالن همایش های صدا وسیما افزود: جایگاه پلیس سایبری در مرکز ملی فضای مجازی کشور، نهاد قانونگذاری، قوه قضاییه، وزارت کشور و وزارت ارتباطات موجب شده که پلیس سایبری در فرآیند اتخاذ استراتژی …

به گزارش خبرنگار موبنا، “عبدالرضا رحمانی فضلی” روز سه شنبه در همایش بین المللی جرایم سایبری در دنیای به هم پیوسته در سالن همایش های صدا وسیما افزود: جایگاه پلیس سایبری در مرکز ملی فضای مجازی کشور، نهاد قانونگذاری، قوه قضاییه، وزارت کشور و وزارت ارتباطات موجب شده که پلیس سایبری در فرآیند اتخاذ استراتژی های سایبری نقش تاثیرگذاری داشته باشد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تصویب قانون مبارزه با جرایم سایبری، زمینه امنیت فضا را فراهم کرده و با تشکیل مرکز ملی فضای سایبری کشور، ایجاد و راه اندازی مرکز فوریت های سایبری و تاسیس پلیس سایبری در ساختار پلیس کشور جهت نهادینه کردن قانون مصوب اقدام کرده است.
رحمانی فضلی افزود: توسعه زیرساخت های فنی موجب شده که علیرغم وجود ۴۶ میلیون کاربر اینترنتی در مقایسه با سایر کشورها، جرایم نسبتا پایینی در حوزه سایبری شاهد باشیم.
وزیر کشور گفت: امروز توسعه روزافزون فضای سایبر و استفاده از فناوری نوین و تکنولوژی نسل جدید در جهان موجب وابستگی زندگی مردم به این فضا شده است.
وی تصریح کرد: در هزاره سوم به عنوان نسل تکنولوژی اطلاعات، بخش عمده ای از فعالیت ها و تعاملات در حوزه اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی کشورها در تمامی سطوح از جمله افراد، موسسات و سازمان های دولتی و غیردولتی در فضای سایبری انجام می شود.
وزیر کشور گفت: در شرایط کنونی زیرساخت ها و سامانه های حیاتی و حساس کشور یا خود بخشی از فضای سایبری است یا از طریق این فضا کنترل و مدیریت می شود و اکنون عمده فعالیت های رسانه ای و مبادلات مالی نیز به سبب سهولت دسترسی و سرعت انتقال اطلاعات از طریق فضای سایبری شکل می گیرد.
رحمانی فضلی ادامه داد: در سال های اخیر بخش قابل توجهی از درآمدهای مالی و معنوی مردم از فضای سایبری تامین می شود و سهم درآمدهای حاصل از کسب و کار در تولید ناخالص ملی کشور در این فضا، افزایش چشمگیری داشته است.
وی افزود: در ارزیابی های جدید سهم بهره مندی کشورها از این فضا به عنوان شاخص مهمی در تعیین میزان توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود، البته به موازات آثار مثبت فناوری نوین و به علت عدم اتخاذ تمهیدات کنترلی و نظارتی موثر، شاهد افزایش بی رویه جرایم سایبری و پیچیده تر شدن جرایم مرتبط و آثار زیانبار آن هستیم.
رحمانی فضلی افزود: با توجه به آسیب پذیری این فضا و روند رو به رشد مهاجرت از دنیای سنتی به فضای سایبری، ریسک و میزان آسیب پذیری سامانه های مرتبط با فناوری اطلاعات که در این برهه برای همه کشورها حیاتی است، افزایش یافته است.
وزیر کشور گفت: طرح ریزی و اجرای جرایم سایبری با ماهیت فراملی بودن آن موجب شده گروه های تروریستی و مافیای مواد مخدر، قاچاقچیان انسان و اسلحه، عوامل پولشویی و حتی مجرمان سنتی نیز با استخدام افراد متخصص و با استفاده از فضای سایبری فعالیت های مجرمانه خود را گسترش داده و به اهداف خود برسند.
رحمانی فضلی افزود: بر همین اساس دولت ها باید برای کاهش تهدیدات ناشی از فعالیت های مجرمانه تمهیدات لازم را در راستای تقویت امنیت در فضای سایبری و توسعه اقدامات نظارتی اتخاذ کرده و گام های جدی در راستای نهادینه کردن ثبات و امنیت در این فضا و مصون سازی آن بردارند.
وی ادامه داد: در قرن ۲۱ فرصت ها و چالش های مربوط به فضای سایبری به مثابه دو روی سکه است، از این رو باید در راستای کاهش میزان آسیب پذیری و افزایش بهره وری از طریق فرصت های سایبری در نیل به اهداف، هوشیاری کامل داشته باشیم.
رحمانی فضلی تصریح کرد: جرایم رایانه ای، تخلفات اینترنتی و جرایم سایبری مجموعه ای از همین تخلفات و بزهکاری است که از طریق رایانه صورت می گیرد.
وزیر کشور گفت: اما این کار مستلزم همکاری، هماهنگی جدی تعامل آنلاین و تبادل تجربیات و اطلاعات پلیس های سایبری تمام کشورها است، البته نباید از ظرفیت های موجود در فضای سایبری بمنظور پیشگیری از بحران ها، جرم و کاهش آثار و تبعات مخرب ناشی از بروز جرایم سازمان یافته غافل بود.
رحمانی فضلی افزود: معتقدم برای بهره مندی هر چه مناسب تر از فضای سایبری به عنوان ابزاری تاثیرگذار باید طراحی و برنامه ریزی منسجم و همه جانبه در دستور کار پلیس های سایبری قرار گیرد.
وزیر کشور از نمایندگان کشورها و مسوولان سازمان اینترپل برای تشکیل مجتمع جهانی اینترپل جهت نوآوری در کشور سنگاپور قدردانی کرد.
۱۲۹/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا