مدیریت در هزینه های حوزه نظام سلامت ضروری است

دکتر امیر نوروزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار موبنا افزود: یکی از بزرگترین چالش های ما این است که به عنوان سازمان های بیمه گر و پرداخت کنندگان هزینه ، نقش فعالی را نداریم و در بخش نظام سلامت فقط به صورت منفعلانه هزینه ها را پرداخت می کنیم که نقص بسیار بزرگی …

دکتر امیر نوروزی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار موبنا افزود: یکی از بزرگترین چالش های ما این است که به عنوان سازمان های بیمه گر و پرداخت کنندگان هزینه ، نقش فعالی را نداریم و در بخش نظام سلامت فقط به صورت منفعلانه هزینه ها را پرداخت می کنیم که نقص بسیار بزرگی است.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی وظیفه تمام مسئولان و دست اندرکاران نظام سلامت است که در این زمینه به طور جدی ورود کنند و هزینه های سلامت جامعه هدف یعنی بیمه شدگان را به صورت هوشمندانه مدیریت کنیم زیرا که یک ضرورت اصلی است.
وی اظهار کرد: شاید داشتن پروتکل در این زمینه طولانی باشد، اما حداقل می توانیم از گایدلاین ها(راهنماهای بالینی) شروع کنیم و مدیریت بهتری را در هزینه ها داشته باشیم.
نوروزی یکی دیگر از چالش ها را سهم نسبتا پایین نظام سلامت از تولیدناخالص داخلی دانست و گفت: این سهم اکنون ۱۰ تا ۱۵ درصد اعلام شده که حتی همین رقم را هم که پرداخت می کنیم، قسمت عمده اش را از مردم می گیریم لذا می طلبد که سازمان های بیمه گر نقش هوشمندانه ای داشته باشند.
وی افزود: مسیر فعلی اشتباه است وباید به صورت مدیریت شده کار کنیم. ما باید تصمیم بگیریم که چه چیزی برای بیمه شده بهتر است ؛ به عبارت دیگر تصمیم این که قرص “ادل کلت” یا ” استومینفون ” را تحت پوشش بیمه ای قرار بدهیم یا نه؟ به عهده سازمان های بیمه گر باشد.
به گفته نوروزی، در ترکیه وقتی قرصی که خارج از OTC ( داروهای خارج از نسخه)  تعیین شد، از پوشش بیمه ای خارج می شود. یعنی داروهایی که حتی در سوپرمارکتها هم فروخته می شود. اما در عوض داروهای دیگری تحت پوشش بیمه ای قرار می گیرد.
رییس دفتر تحقیقات تخصصی بیمه سلامت سازمان بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح اظهار کرد: در حال حاضر پرمصرف ترین دارو در کشور در همه سازمان های بیمه گر ادل کلت یا استومینفون است که داروی اول و یا دوم هستند ؛ هیچ جای دنیا اینگونه نیست .
ما در جایی که بیمار نیاز به حمایت ویژه دارد به او کمک نمی کنیم اما پول استومینفون او را می دهیم. مثلا اگر کسی مبتلا به سرطان، دیابت پیشرفته ، پیوند و دیالیز و … شد ، سقف محدودی داریم و حمایت کمی از بیمار می کنیم اما از آن طرف پول استومینفون او را می پردازیم.
نوروزی گفت: برای اینکه تمام افراد تحت پوشش های بیمه ای قرار بگیرند، باید یک سیاستگذاری واحد در حوزه سلامت و حوزه بیمه ای داشته باشیم.
وی افزود: ماموریت سازمان های نیروهای مسلح ، ماموریت خاص است و اینکه بخواهیم انتظار داشته باشیم که بیمه نیروهای مسلح هم تحت پوشش یک بیمه واحد قرار گیرد شاید خیلی منطقی نباشد و در هیچ جای دنیا هم اینچنین نیست. جمعیت نیروهای مسلح با جمعیت عادی یکسان نیستند اما می توان یک سیاستگذاری واحد در حوزه سلامت و بیمه ای داشت.
معاون طرح و برنامه و بودجه سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح ادامه داد: یکی از مشکلات فعلی هم پوشانی بیمه هاست؛ یعنی افرادی هستند که سه نوع بیمه دارند اما افرادی هم هستند که اصلا بیمه نیستند و دلیل آن هم این است که سیاست گذاری واحدی وجود ندارد.
راه هایی هم در این زمینه وجود دارد و آن هم بر اساس کد ملی افراد است و اکنون مقطعی است که می توان بر این اساس بیمه صادر کرد.
نوروزی افزود: یکی دیگر از راهها  الکترونیک شدن نظام سلامت است که ما با آن خیلی فاصله داریم. سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح چند سالی است که شروع کرده یکی به دلیل اینکه جمعیت ما کمتر است و دیگری این که فعلا عزم راسخی برای الکترونیکی کردن نظام سلامت در کشور وجود ندارد اگر بود تا الان می توانستیم به جمع بندی برسیم.
وی گفت: با وجود گذشت ۲۰ سال هنوز نظام ارجاع و پزشک خانواده جا نیفتاده وعملیاتی نشده ضمن اینکه نظام الکترونیکی هم نداریم. اگر این برای اجرای دو موضوع عزم راسخی در کشور وجود داشته باشد می توان امیدوار بود. در سازمان خدمات درمانی نیروهای مسلح از حدود یک سال قبل بحث خرید راهبردی خدمات، دارو و تجهیزات را آغاز کرده ایم.
نوروزی ادامه داد: در حوزه خدمات وارد شده ایم و برای بیماران سرطانی نظام جامعی را ترسیم کرده ایم یعنی اگر نتوانیم برخی سرطان پیشگیری کنیم می توانیم برای آن کاهش عوارض پیش بینی کنیم که هم برای بیمار، هم نظام سلامت و هم کشور هزینه ها را کاهش می دهد. ضمن اینکه آگاه سازی و آموزش را در برنامه قرار داده ایم.
وی گفت: در قالب یک طرح پژوهشی، برای بیماران ام اس تحت پوشش نیز بسته های آموزشی درنظر گرفتیم که کلید آن بزودی زده می شود.
نوروزی افزود: این سازمان تقریبا حدود ۳۰ درصد هزینه هایش در حوزه دارویی صرف می شود. امسال برای ۱۰ قلم داروی پرمصرف و گایدلاین ها (راهنماهای بالینی) در حال تدوین پروتکل هستیم یعنی هدفمند می کنیم.
وی ادامه داد: بر این اساس، بخشی از هزینه ها که به زیان بیمه شده و غیرضرور است، پیشگیری کنیم به عبارتی هزینه های غیرضرور را در حال حذف کردن هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا