امان از این مادرشوهرم؛ دیگر از شوهرم هم بدم می‌آید!

راهنمای زوجین جوان مدام کنایه می‌زند و جلوی خودم از جاری‌ام تعریف می‌کند، از طرفی وقتی این موضوع را به شوهرم می‌گویم، کاری نمی‌کند و بی‌خیال است. چه کنم؟ پاسخ مشاور: اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که همسر شما هیچ ربطی به رفتار مادرش ندارد. نباید مشکلاتی را که با …

راهنمای زوجین جوان
مدام کنایه می‌زند و جلوی خودم از جاری‌ام تعریف می‌کند، از طرفی وقتی این موضوع را به شوهرم می‌گویم، کاری نمی‌کند و بی‌خیال است. چه کنم؟

پاسخ مشاور: اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید این است که همسر شما هیچ ربطی به رفتار مادرش ندارد. نباید مشکلاتی را که با مادر شوهرتان دارید به همسرتان انتقال دهید و بهتر است هیچ وقت همسرتان را درگیر روابط خود و مادر شوهرتان نکنید زیرا مسلما برای همسرتان بسیار سخت است که طرف یکی را بگیرد. این کار فقط باعث دور شدن همسرتان از شما خواهد شد.

شوهرتان قاضی نیست

از همسرتان انتظار نداشته باشید که نقش قاضی یا میانجی را بین شما و مادرش بازی کند. نکته بعدی این است که رفتارهای مادر همسرتان را شخصی تلقی نکنید. معمولا والدین بعد از ازدواج فرزندان، نوعی احساس تهی بودن می‌کنند، که به آن «سندروم آشیانه خالی» گفته می‌شود. به این معنی که والدین احساس می‌کنند پس از ازدواج فرزندشان دیگر هدفی برای ادامه زندگی ندارند و زندگی مفیدشان دارد به پایان می‌رسد. برای همین این احساس منفی را به سمت کسی که به ظاهر مسبب آن بوده است، فرافکنی می‌کنند.

اینکه بین مادر شوهر و عروس تازه برخوردهایی پیش بیاید کاملا طبیعی است. به بیان دیگر، این برخورد‌ها بیشتر از احساس ناامنی مادرشوهرتان نشات می‌گیرد تا علاقه نداشتن به شما.

تلافی نکنید

به جای مقابله به مثل، که فقط خصومت‌ها را افزایش می‌دهد، با مادر همسرتان همراه شوید. با رفتار خود به او اطمینان بدهید که قرار نیست رابطه بین او و پسرش از بین برود. نشان دهید که شما بین او و پسرش قرار نگرفته‌اید بلکه می‌توانید عاملی برای استحکام رابطه مادر و فرزند هم باشید. هنگامی که از جاری شما تعریف می‌کند، شما هم حرف‌های او را تایید کنید و از درایت وی در انتخاب چنان عروسی تعریف کنید. خود را آماده یادگیری نشان دهید و تاکید کنید که بسیاری از فنون خانه‌داری و همسرداری را باید از وی فرا بگیرید. بدین گونه احتمالا روابط بهتری بین شما برقرار خواهد شد.

(دکتر مهدی سودآوری – روان‌شناس/ خراسان)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا