تهیه دارو ۱۵ تا ۳۰ درصد هزینه های سلامت را به خود اختصاص می دهد

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: در ایران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد هزینه سلامت را هزینه تهیه دارو تشکیل می دهد. دکتر شهرام غفاری در اولین نشست تخصصی بررسی بیمه گذاری دارو در ایران که در هتل اوین تهران برگزار شد، افزود: به طور میانگین در آسیا ۲۹ درصد هزینه های …

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: در ایران بین ۱۵ تا ۳۰ درصد هزینه سلامت را هزینه تهیه دارو تشکیل می دهد.
دکتر شهرام غفاری در اولین نشست تخصصی بررسی بیمه گذاری دارو در ایران که در هتل اوین تهران برگزار شد، افزود: به طور میانگین در آسیا ۲۹ درصد هزینه های سلامت را دارو تشکیل می دهد و در برخی کشورها مانند مالزی این رقم بین  ۸ تا ۵۰ درصد است.
وی با بیان اینکه نظام پرداخت های مالی نقش کلیدی در سلامت دارد، گفت: این مقوله می تواند باعث کارآمدی نظام سلامت شود و به همین دلیل اکنون نظام پرداخت ها طبقه بندی می کنند که هر کدام از این طبقات مزیت هایی را بدنبال دارد.
به اعتقاد وی برای اینکه نظام سلامت را مدیریت کنیم، باید نگاهی به نظام های پرداخت داشته باشیم. نظام پرداخت تاثیر جدی در رفتار مصرف کننده دارد. به عبارت دیگر جریان پول باید منظم و از پرداخت کننده (بیمه گر) به خدمات دهنده باشد.
غفاری با بیان اینکه همه ساله مبالغ زیادی برای دارو در کشور هزینه می شود، تصریح کرد: برای کنترل و کاهش هزینه های دارو در نظام سلامت باید قیمت گذاری دارو کنترل شود، میزان مصرف دارو توسط مصرف کننده تنظیم شود و همچنین رفتار پزشکان برای نوشتن دارو تحت کنترل قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا