استعفاي دسته جمعي مديران فوتبال

اين جملات بخش كليدي صحبت‌هاي نادر قاضي‌پور، نماينده اروميه در مناظره‌اش با منصور‌ قنبرزاده در يك برنامه راديويي بود؛ بحثي كه توجه ويژه‌اي به آن نشد، اما نشان مي‌دهد كه مجلس شوراي اسلامي برنامه‌اي ويژه براي رسيدگي به اتفاقات فوتبال و ابهامات مالي فدراسيون دارد. بر اساس اين صحبت‌ها نادر قاضي‌پور رسما اعلام كرد كه …

اين جملات بخش كليدي صحبت‌هاي نادر قاضي‌پور، نماينده اروميه در مناظره‌اش با منصور‌ قنبرزاده در يك برنامه راديويي بود؛ بحثي كه توجه ويژه‌اي به آن نشد، اما نشان مي‌دهد كه مجلس شوراي اسلامي برنامه‌اي ويژه براي رسيدگي به اتفاقات فوتبال و ابهامات مالي فدراسيون دارد.
بر اساس اين صحبت‌ها نادر قاضي‌پور رسما اعلام كرد كه پرونده تحقيق و تفحص از فدراسيون فوتبال هم به هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي ارايه شده است، اما منادي عضو هيات رييسه چندي پيش از صدور دستور براي انجام تحقيقات گسترده در فدراسيون فوتبال جلوگيري كرده است. اين قضيه البته در رسانه‌ها مسكوت ماند. اتفاقات هفته پاياني ليگ برتر و حوادث تلخ هشت‌ دقيقه جنجالي آخر بازي تراكتور‌سازي و نفت تهران اما اين بهانه را به دست مسوولان داده است تا در كنار تلاش براي واگاوي ابعاد مختلف پرونده حواشي اخير، به مشكلات مديريتي فوتبال ايران هم رسيدگي كنند.
با توجه به همزماني اين اتفاقات با سفر استاني رياست‌جمهوري به آذربايجان شرقي اما مقدماتي را فراهم كرد كه مقامات دولت هم به پرونده اين حواشي و اتفاقات تلخ ورود كنند. بعد از اينكه وزير ورزش در جلسه هيات دولت، گزارشي مفصل از اتفاقات تبريز به كابينه ارايه داد، دكتر روحاني رسما به وزير ورزش ماموريت داد به اين موضوع رسيدگي ويژه داشته باشد و اگر قصور مديريتي يا تخلفي در اين رابطه وجود داشته با متخلفان برخورد ويژه انجام شود.
به همين ترتيب كميته‌اي در وزارت ورزش و جوانان تشكيل شد و تمام مسوولان ورزش كشور اقدامات خود براي بررسي دلايل جنجال‌هاي اخير را آغاز كردند. وزير ورزش با معاونان خود، به همراه علي كفاشيان پيش از سفر رييس‌جمهوري عازم تبريز شدند و تحقيقات شكلي رسمي‌ و البته جدي‌تر به خود گرفت.
نخستين صحبت‌هاي وزير ورزش درباره موضوع جنجال‌هاي اخير اما در نوع خود جالب توجه بود. محمود گودرزي بعد از برگزاري نخستين جلسه رسمي رسيدگي به پرونده در جمع خبرنگاران حاضر شد و اظهارنظر بسيار مهم و جنجالي مطرح كرد و گفت: « بر حسب دستور رياست محترم جمهوري، مامور شدم تا جهت بررسي موضوع از نزديك و رايزني با مسوولان استان و پيش‌بيني مواردي كه اتفاق افتاده است در تبريز حضور داشته باشم و در اين خصوص جلسه‌اي برگزار كنيم. مجموعه دوستان بر اين نظر بودند كه در بحث‌هاي داوري اشتباهاتي رخ داده و اين اشتباهات پس از بررسي‌هاي لازم براي ما مسجل شده است و تصميم گرفتيم كه تنبيهات لازم را در خصوص خاطيان انجام دهيم و بايد اين روند براي آينده تصحيح شود و بديهي است كه نسبت به اتفاقاتي كه افتاده، تنبيهي در نظر گرفته شود. من به عنوان وزير ورزش به فدراسيون فوتبال كشور اعلام كردم كه حتما برخوردهاي لازم را هرچه سريع‌تر و در فاصله يكي دو روز آينده در نظر بگيرند و حتما جريمه‌هايي در نظر گرفته مي‌شود و بعضي افراد نيز مورد تنبيهات سخت‌تري قرار مي‌گيرند.» وزير در ادامه صحبت‌هاي خود حتي گفته بود كه ترجيح مي‌دهد با در نظر گرفتن قوانين  AFC و fifa  بازي تراكتورسازي و نفت تهران حتي تكرار شود. با اين وجود اظهارنظر گودرزي با واكنش‌هاي مختلفي همراه شد و اغلب رسانه‌ها به خاطر اين موضوع كه عليرضا فغاني داور بازي جنجالي را به عنوان يكي از مقصران حواشي به وجود آمده معرفي كردند انتقاداتي را مطرح كردند. با اين حال به نظر مي‌رسد با حضور شخص وزير ورزش و مقامات دولتي در تبريز اين پرونده ابعاد گسترده‌تري پيدا كرده است و مسائلي مورد تحليل و واكاوي قرار گرفته كه تاكنون رسانه‌اي نشده است.  البته طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده، قرار است تا اطلاع ثانوي براي جلوگيري از پراكندگي نظرها و اظهارات دوگانه، فقط شخص محمود گودرزي درباره روند رسيدگي به معماي هشت دقيقه جنجالي ورزشگاه يادگار امام (ره) تبريز اظهارنظر داشته باشد.  البته علي كفاشيان كه در جريان سفر گودرزي به تبريز بالاخره موفق شد بعد از هشت ماه با وزير ورزش ديدار و جلسه داشته باشد روز گذشته در مصاحبه‌اي كوتاه اعلام كرد كه گودرزي پشتيبان ورزش كشور است. رييس فدراسيون فوتبال همچنين از تصميم‌گيري درباره اشتباهات داوران بازي نفت تهران و تراكتورسازي بعد از جلسه با مسوولان كميته داوران خبر داد.  بعد از اين اتفاقات اما دكتر روحاني روز گذشته به آذربايجان شرقي سفر كرد و در تجمع مردم تبريز اشاراتي هم به ورود دولت به موضوع جنجال‌هاي اخير فوتبال داشت. رييس‌جمهور در بخشي از سخنانش با اشاره به حوادث اخير در ليگ برتر فوتبال كشور گفت: «تيم فوتبال تراكتورسازي تبريز به همه مردم ايران تعلق دارد و ما براي اين تيم در مسابقات آسيايي آرزوي قهرماني داريم. هيچ‌كس نمي‌تواند با احساسات مردم بزرگ ايران آن هم مردم قهرمان آذربايجان و تبريز بزرگ بازي كند، اگر كسي در حادثه اخير مقصر باشد ترديد نكنيد كه دولت با همه توان براي تنبيه او ايستادگي خواهد كرد.»
اين صحبت‌هاي رياست‌جمهوري و دستور به وزير ورزش براي رسيدگي ويژه به پرونده اتفاقات اخير اما نويد اتفاقات مهم در فوتبال ايران در روزهاي آينده را خواهد داد. به هر صورت در جريان رسيدگي‌هاي صورت‌ گرفته مسوولان به نتايج بسيار مهمي رسيده‌اند و همانطور كه از مصاحبه‌هاي آنها پيداست، برخورد جدي با عاملان به وجود آمدن جنجال هشت دقيقه‌اي صورت خواهد گرفت.

 حسين عسگري از دپارتمان كميته داوران استعفا كرد

با توجه به مشكلات به وجود آمده در داوري مسابقات ليگ برتر، فدراسيون فوتبال اطلاعيه‌اي در اين زمينه صادر كرد. متن اطلاعيه به اين شرح است: با توجه به مشكلاتي كه در فصل پيشين مسابقات ليگ برتر در فصل ٩٤ – ٩٣ و در بحث داوري رخ داد و فضاي انتقادي كه نسبت به داوري اين مسابقات به وجود آمد و همچنين با توجه به اشتباهات سهوي انجام شده در ديدار نهايي مسابقات ليگ برتر كه بين تيم‌هاي تراكتورسازي تبريز – نفت تهران به وقوع پيوست، داور اين ديدار جهت رسيدگي به اشتباهات سهوي رخ داده به كميته داوران معرفي شد تا اين كميته تصميمات خود را در اين خصوص اخذ كند. با توجه به عدم هماهنگي به وجود آمده در يك سال گذشته بين كميته و دپارتمان داوري كه موجب اشتباهات در داوري مسابقات شده است، حسين عسگري از سمت خود استعفا كرد و رييس فدراسيون فوتبال با استعفاي حسين عسگري موافقت كرد. گفته مي‌شود به دنبال اتفاقات تلخ تبريز، تغييرات احتمالي ديگري هم در فدراسيون فوتبال و سازمان ليگ در راه خواهد بود.

منبع: قانون

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا