برخی قرار‌دادهای دوران اصلاحات چندین دهه کشور را دچار مشکل کرده است

علیرضا زاکانی با حضور در دانشگاه زنجان با اشاره به مفاسد اقتصادی اظهار داشت: وقتی درباره مفاسد اقتصادی صحبت می‌کنیم و در پاسخ به این سوال که مفاسد اقتصادی چیست، باید گفت که مفاسد اقتصادی فراتر از دزدی است. وی افزود: این دزدی شیک از طریق باند، رانت اطلاعاتی و ارتباطی مهیا می‌شود و یا …

علیرضا زاکانی با حضور در دانشگاه زنجان با اشاره به مفاسد اقتصادی اظهار داشت: وقتی درباره مفاسد اقتصادی صحبت می‌کنیم و در پاسخ به این سوال که مفاسد اقتصادی چیست، باید گفت که مفاسد اقتصادی فراتر از دزدی است.

وی افزود: این دزدی شیک از طریق باند، رانت اطلاعاتی و ارتباطی مهیا می‌شود و یا از طریق قاچاق و پول‌های کثیف ایجاد و فساد در جامعه را رقم می‌زند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدگاه‌های موجود در مورد فساد گفت: در مورد فساد سه دیدگاه وجود دارد که گروه اول معتقدند که فساد بد نیست چون خودشان مفسد هستند.

وی عنوان کرد: گروه دوم معتقدند که فساد نه بد است و نه خوب و در توجیه اینکه فساد بد نیست می‌گویند که جلوی فساد بزرگتری را که خروج سرمایه از کشور است را می‌گیرد.

وی بیان کرد: گروه سوم نیز معتقدند که فساد در هر بعدی زشت و خانمان سوز است و باید جلوی فساد ایستاد و جلوگیری کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به منشا فساد در قبل و بعد از انقلاب اظهار داشت: قبل از انقلاب خود حکومت منشا فساد بود و بعد از انقلاب یک کوره‌ای روشن شد و در ۱۰ سال نخست انقلاب یا وجود نداشت و یا خیلی کم بود هرچند در آن زمان نیز عده‌ای از اختلاف پول و ارز مفاسدی را در جامعه دنبال می‌کردند.

زاکانی با تاکید بر اینکه فساد اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد، گفت: باید در هر سبکی با فساد مبارزه شود.

وی افزود: وقتی به دوران سازندگی برمی‌گردیم، می‌بینم که فساد در این دوران جوانه زده است، در آن زمان هم باورهای غلط مسئولان و هم الگوهای آن‌ها زمینه فساد را بیشتر کرد و بی‌ارادگی و عدم مبارزه با فساد بچه‌های فساد را با هم مرتبط و مقدمات فسادها را در جامعه مهیا کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوران اصلاحات ابراز کرد: در حالی که گفته می‌شود فضا در دوران اصلاحات سیاسی بود ولی در دل این فضای سیاسی مسیر سال‌های گذشته ادامه پیدا کرد و وقتی ما به کارنامه آن دوران نگاه می‌کنیم شاهد قراردادهایی هستیم که چندین دهه این کشور را دچار مشکل کرده و می‌کند مانند قرارداد کرسنت که در آن دوران بسته شد.

زاکانی اظهار داشت: در دوره دوم احمدی‌نژاد کسانی پیدا شدند که از نظر اردوگاهی وابسته به دوران سازندگی و اصلاحات بودند و این‌ها در حوزه صنعت و سایر حوزه‌ها وارد و آن مسیر گذشته را دنبال کردند.

وی گفت: در حال حاضر نیز شاهد برگشت کسانی هستیم که اشکالات دهه ۷۰ و ۸۰ را از آن‌ها می‌بینیم و خود این سبب حساسیت شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارنامه کلی دولت‌های بعد از دفاع مقدس تصریح کرد: اگر بخواهیم کارنامه دولت‌های بعد از دفاع مقدس را مرور کنیم کارنامه موفقی را نمی‌بینیم.

زاکانی با اشاره به حساسیت‌های مقام معظم رهبری در مورد فساد خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بهمن سال ۸۱ به جنبش دانشجویی تبریز توصیه کردند که در مقابل برنامه‌ریزی‌های غلط فریاد بکشند.

وی افزود: در دوره اخیر در قوه قضاییه یک اهتمام کمی وجود دارد ولی اهتمام بالایی از طرف دستگاه‌های مرتبط و مسئولان دیده نمی‌شود.

زاکانی با اشاره به راه‌های مقابله با فساد تاکید کرد: باید فرهنگ‌سازی کرد و مبارزه با فساد را از کسانی آغاز کرد که دستی در قدرت دارند.

وی افزود: در همان موقع برخی از دوستان دولتی در مورد پول‌های کثیف فضا را ملتهب کردند و برخی از رسانه‌های سیاسی نیز افکار عمومی را مورد هدف قرار دادند.

زاکانی اظهار داشت: بنده معتقدم که فساد اصولگرا و اصلاح‌طلب نمی‌شناسد ولی برای برخی فرق می‌کند که مبارزه با فساد چطور باشد، ما مخالف برخوردهای دوگانه  هستیم و نمی‌توان سر جامعه کلاه گذاشت.

وی در مورد قضیه رحیمی و دریافت پول از طرف نمایندگان نیز گفت: پول گرفتن ۱۷۲ نماینده از رحیمی دروغ محض است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا