کرباسیان دلیل کاهش صادرات در فروردین ۹۴ را اعلام کرد

مسعود کرباسیان در حاشیه مراسم رونمایی سامانه جامع گمرکی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی در سال جاری تاکنون به ۷.۷ میلیارد دلار و میزان واردات در این مدت به ۵.۵ دلار رسیده است، اظهار داشت: کاهش قیمت نفت و فراورده های نفتی باعث کاهش ارزش صادرات و واردات شده است. وی با اشاره به …

مسعود کرباسیان در حاشیه مراسم رونمایی سامانه جامع گمرکی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی در سال جاری تاکنون به ۷.۷ میلیارد دلار و میزان واردات در این مدت به ۵.۵ دلار رسیده است، اظهار داشت: کاهش قیمت نفت و فراورده های نفتی باعث کاهش ارزش صادرات و واردات شده است.

وی با اشاره به کاهش هفت درصدی صادرات و کاهش ۲۵ درصدی  واردات در دو ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل در ارتباط با وضعیت تراز تجاری در سال جاری، افزود: پیش‌بینی بودجه در سال ۱۳۹۴ این است که در واردات و صادرات غیرنفتی ۵۰ میلیارد دلار درامد داشته باشیم البته این رقم دور از ذهن نیست چراکه صادرات رشد داشته و واردات نیز روند معمول خود را طی کرده است.

رئیس کل گمرک علت اصلی کاهش صادرات در دو ماه نخست سال ۹۴ را عمدتاً ناشی از کاهش ارزشی دانست و گفت: این کاهش بیشتر مربوط به قیمت میعانات گازی می شود که به دلیل اثر‌گذاری کاهش قیمت نفت است.

طبق گزارش رسمی بانک مرکزی به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، حجم صادرات غیرنفتی در فروردین سال ۹۴ نسبت به فروردین ۹۳ معادل ۲۰ درصد کاهش داشته است که این موضوع هفته گذشته با حضور رئیس کل بانک مرکزی، رئیس کل گمرک ایران، رئیس اتاق بازرگانی ایران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر دست‌اندرکاران موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بررسی شد.

کرباسیان همچنین اقلام عمده کالاهای صادراتی را  شامل میعانات گازی، محصولات پتروشیمی، کالاهای صنعتی و همچنین کالاهای سنتی و فرش و اقلام عمده وارداتی را نیز شامل کالاهای اساسی و خودرو در دو ماهه نخست سال جاری اعلام کرد.

وی آمار ترانزیت تا ۲۸ اردیبهشت ماه را دو میلیون و ۶۷۰ هزار تن عنوان و تصریح کرد: سامانه جامع گمرکی و پرداخت الکترونیک باعث شفاف‌سازی شده است و با تسهیلاتی که قائل شدیم ، کاهش معطلی‌ها و افزایش سرعت کار باعث افزایش درآمد‌های گمرکی در سال گذشته شد.

رئیس کل گمرک یکی از دلایل قاچاق در کشور را کندی سیستم و معطلی، تعرفه‌ها و تفاوت‌های قیمت دانست و گفت: فقر شفافیت باعث می‌شود قاچاقچیان بتوانند از مسیر‌های دیگری کالا را وارد کنند و اگر ما بتوانیم خود را در مسیر آزمون و سرعت قرار دهیم می‌توانیم آمار قاچاق را کاهش دهیم و افراد نیز در این صورت به مسیر‌های قاچاق که برای خودشان نیز مشکل‌زا می‌شود، روی نمی‌آورند.

کرباسیان با اشاره به اینکه  بیش‌اظهاری در گمرک بیشتر از کم‌اظهاری است، تصریح کرد: این بیش‌اظهاری به خاطر این است که عده ای میخواهند از مابه‌التفاوت قیمت ارز استفاده می‌کنند و امیدواریم با راه اندازی سامانه جامع گمرکی بتوانیم با بانک اطلاعات ارزش و افزایش تعرفه ها از ۸ رقم به ۱۱رقم،  جلوی بیش اظهاری را بگیریم.

رئیس کل گمرک با اشاره به همکاری با بانکها و وزارت صنعت ، معدن ، تجارت در سامانه جامع گمرکی وپنجره های واحد تجاری گفت: با قانون اخیری که در جهت رفع موانع تولید تصویب و ابلاغ شده است،  امیدواریم با سپرده‌شدن تجارت فرامرزی به گمرک بتوانیم کل مشکل قاچاق را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این سامانه دقیقا مشخص است که چه کالایی وارد شده است ، افزود: با راه اندازی این سامانه تخلفات ، شناسایی می شود و دیگر نمی توان با سند سازی کالایی را وارد کرد و از طرف دیگر این سامانه ناظر بر مقررات است تا اجرای قوانین را به طور سیستمی کنترل کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا