مخابرات: تکذیب می‌کنیم

البته بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل موضوع جدیدی نیست و مدت‌هاست به این بحث در فواصل زمانی مختلف از سوی مسئولان متعدد توجه شده است، اما در تمام این مدت، دولت تمام تلاش خود را به‌کار‌گرفته تا مانع از فعالیت این شبکه‌ها نشود و با فیلترینگ هوشمند امکانی فراهم کند که بخش مفید این شبکه‌ها …

البته بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل موضوع جدیدی نیست و مدت‌هاست به این بحث در فواصل زمانی مختلف از سوی مسئولان متعدد توجه شده است، اما در تمام این مدت، دولت تمام تلاش خود را به‌کار‌گرفته تا مانع از فعالیت این شبکه‌ها نشود و با فیلترینگ هوشمند امکانی فراهم کند که بخش مفید این شبکه‌ها در دسترس کاربران قرار داشته باشد. با وجود این، همچنان در حوزه شبکه‌های اجتماعی با مشکلاتی، مانند کندی شدید وایبر، مواجه هستیم که همین امر موجب شده است در هفته‌های گذشته بسیاری از کاربران این نرم‌افزار به تلگرام که تاکنون سرعت بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار داده است، مهاجرت کنند، اما گویا در دسترسی به تلگرام نیز مشکلاتی وجود دارد. برهمین‌اساس در این مدت، گاه اخباری درباره فیلترشدن یا ایجاد اختلال در تلگرام منتشر می‌شود و در برخی گزارش‌ها نیز این‌گونه عنوان شده است که اختلالات این نرم‌افزار تنها در برخی نقاط تهران و برای مشترکانی است که از اینترنت مخابرات برای اتصال استفاده می‌کنند.
حال این سؤال پیش می‌آید که در شرایطی که شرکت ارتباطات زیرساخت، در این زمینه اعلام مشکل نکرده است، خود اپراتورها تا چه اندازه می‌توانند در دسترسی مشترکان خود محدودیت ایجاد کنند؟ داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران، در این زمینه بیان کرد: ما در فیلترینگ شبکه‌ها هیچ دخالتی نداریم و از نظر فنی نیز بحث فیلترینگ در شرکت ارتباطات زیرساخت صورت می‌گیرد. او ادامه داد: مسئولیت فیلترکردن سایت‌ها و تصمیم‌گیری دراین‌باره با کمیته تعیین مصادیق مجرمانه رایانه‌ای است و ما در این زمینه به‌هیچ‌عنوان به‌طور مستقل نمی‌توانیم تصمیم به فیلتر‌کردن یک شبکه یا سایت بگیریم. بر‌همین‌اساس این موضوع را شدیدا تکذیب می‌کنیم، چراکه ما نه امکان این کار را داریم و نه چنین موضوعی در دایره مسئولیت‌های ما می‌گنجد.
با وجود این، همچنان در برخی مناطق تهران بعضی کاربران برای کار با این شبکه موبایلی، با مشکل مواجه هستند که درباره چرایی این موضوع تاکنون توضیحی ارائه نشده است. مانند وایبر که مدت‌هاست بدون هیچ توضیحی سرعت آن کاهشی چشمگیر پیدا کرده است، اختلالات تلگرام نیز در نقاط مختلف تهران بی‌آنکه دلیل مشخصی برای آن اعلام شده باشد، ادامه دارد.
گرچه تلگرام همچنان برای اغلب کاربران فعال است، اما به‌نظر می‌رسد توسط برخی شرکت‌های محدود ارتباطی برای کاربران مسدود شده است و دلیل مشخصی پشتِ آن وجود ندارد. از طرفی انسداد و حذف برنامه تلگرام توسط شرکت مخابرات، در حالی است که سایر شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنت این سرویس را همچنان و بدون اختلال به کاربران خود ارائه می‌دهند. کاربران بر این عقیده‌اند که هر سرویسی با توجه به ضعف بسترهای ارتباطی داخلی، بعد از مدتی با اختلالات غیرقابل باور روبه‌رو می‌شود و بعید نیست در آینده نزدیک با محبوبیت هرچه‌بیشتر تلگرام، شاهد ازکارافتادن آن باشیم.
تلگرام، از‌جمله اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در فضای مجازی است که کاربران شبکه‌های اجتماعی از آن، به‌دلیل ویژگی و قابلیت‌های برتر، ازجمله سرعت، امنیت، فضای ذخیره‌سازی و تنوع در پلت‌فرم‌ها و بازبودن متن، استقبال زیادی کرده‌اند، به‌گونه‌ای که به‌ویژه در ماه‌های اخیر، خیل عظیمی از کاربران از سایر پیام‌رسان‌ها، ازجمله وایبر به‌سوی این برنامه کوچ کرده‌اند. تلگرام که یک پروژه‌ متن‌باز است، خیلی زود توانسته به یکی از اپلیکیشن‌های محبوب کاربران تبدیل شود و این محبوبیت به حدی رسیده که تلگرام در وبلاگش اعلام کرده است بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال دارد و روزانه بیش از یک میلیارد پیام در سرورهایش رد‌و‌بدل می‌شود.

منبع: شرق

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا