درخواست غیرقانونی مدیر عامل شهر پردیس از مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شورای پول و اعتبار در ۱۵ دی ماه پارسال با درخواست بانک مسکن مبنی بر افزایش سقف فردی تسهیلات فروش اقساطی ناشی از سهم‌الشرکه بانک در تسهیلات مشارکت مدنی اعطایی از محل حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن معادل اصل تسهیلات اعطایی (حداکثر تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال) به همراه …

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شورای پول و اعتبار در ۱۵ دی ماه پارسال با درخواست بانک مسکن مبنی بر افزایش سقف فردی تسهیلات فروش اقساطی ناشی از سهم‌الشرکه بانک در تسهیلات مشارکت مدنی اعطایی از محل حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن معادل اصل تسهیلات اعطایی (حداکثر تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال) به همراه سود دوران مشارکت مدنی، موافقت کرد.

شورای پول و اعتبار این افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر از ۲۵۰ به ۳۰۰ میلیون ریال را صرفاً برای طرح‌های نیمه‌تمام بانک‌های عامل (با اولویت طرح‌های در شرف اتمام که به تشخیص بانک عامل با افزایش سقف فردی مربوطه به اتمام می‌رسند، با هدف تبدیل عقد مشارکت مدنی به فروش اقساطی و تسریع در وصول اقساط تسهیلات اعطایی)و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی موافقت کرد.

بعد از این مصوبه بود که بسیاری از سازنده های مسکن مهر با طمع این که می توانند از این افزایش ۵ میلیون تومانی وام مسکن مهر بهره مند شوند دست از کار کشیدند اما ظاهرا مدیر عامل شهر جدید پردیس نیز به صف این متقاضیان پیوسته و دوست دارد که تمام پروژه های مسکن مهر این شهر که پیشرفت آنها حتی به ۴۰ درصد هم نرسیده است از این افزایش سقف وام بهره مند شوند.

ولی پور در تازه ترین اظهارات خود گفته است که “حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر پردیس برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند اما این انتظار می‌رود تمام پروژه‌ها بدون استثنا شامل این تسهیلات شوند”.

وی با اشاره به اینکه پایان اردیبهشت ماه به عنوان آخرین مهلت برای دریافت تسهیلات مسکن مهر توسط سازندگان، شامل حال شهر پردیس نمی‌شود گفته است که آخوندی وزیر راه و شهرسازی به قائم‌مقام خود در مسکن مهر دستور داده که تمام واحدهای مسکن مهر شهر جدید پردیس شامل افزایش وام ۲۵ به ۳۰ میلیون تومانی شوند.

این مطالب از زبان مدیر عامل شهر پردیس در حالی عنوان می شود که ظاهرا او فراموش کرده که نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی پردیس را از تکمیل واحدهای مسکن مهر تا دهه فجر مستثنی کرده است و آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز به خوبی مصوبات شورای پول و اعتبار را به یاد دارد و بعید است که از قائم مقام خود چنین درخواستی داشته باشد.

هر چند این اظهارات از سوی مدیر عامل پرند در پاسخ به قول هایی است که از سوی او داده شده تا پروژه‌های مسکن مهر پردیس تا پایان سال ۹۴ به اتمام می رسد.

قطعا این مطالب از هم اکنون گفته می شود تا اگر با این خواسته موافقت نشد که قطعا هم نخواهد شد پاسخی برای عدم تکمیل واحدهای مسکن مهر پردیس تا پایان امسال و حتی سال ۹۵ وجود داشته باشد.

پیشتر خسروی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان که “اگر با روند کنونی در طرح مسکن مهر پردیس پیش برویم تا سال ۱۴۰۰ هم نمی‌توانیم واحدهای آن را تحویل دهیم” گفت: در شهرهای جدید ایران مشکل مدیریت داریم.

خسروی اظهار کرد: به‌صورت ناشناس از پروژه‌های مسکن مهر پردیس بازدید کردم، از ابتدا تا انتهای این بازدید ۱۰۰ نفر کارگر را ندیدم که در پروژه‌های مختلف فازهای مسکن مهر این شهر کار کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در تازه ترین آمارهای کسب شده ۸۳ هزار مسکن مهر در شهر پردیس زیر ۷۰ درصد پیشرفت دارند پس بنابراین مصوبه شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن مهر شامل حال تمام پروژه های مسکن مهر شهر پردیس نمی شود.

ولی پور روز گذشته به خبرنگاران گفته بود که طبق تعهدی که دادیم امسال ۴۰ هزار واحد مسکن مهر را به مرحله تکمیل می‌رسانیم و سایر وزارتخانه‌های مسئول باید انشعابات را تکمیل کنند.پس تمام تلاش‌مان این است که تنها بخش کوچکی از مسکن مهر باقی بماند که آن را در نیمه اول سال آینده به اتمام برسانیم.

بنابراین گزارش،در فاز ۵ کمی بیش از ۶۰۰۰ واحد مسکن مهر در حال ساخت است که پیشرفت فیزیکی این واحدها تا شهریور ۹۳ حدود ۲۵.۵ درصد بوده است. آمار جدیدی از پیشرفت فیزیکی مسکن مهر این فاز در دست نیست.

در مجموع با توجه به وضعیت کنونی میزان پیشرفت پروژه‌های مسکن مهر فاز ۵ بسیار ناامیدکننده است، به‌طوری که در برخی موارد این مسئله با اعتراض متقاضیان مواجه شده است. به‌گفته متقاضیان این فاز، واحدهای مسکن مهر فاز ۵ در ۲ سال اخیر پیشرفت چندانی نداشته است.

در فاز ۸ حدود ۲۷هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است که با توجه به زمان آغاز ساخت و ساز در وضعیت نامناسبی قرار دارد. برخی از واحدها هنوز در قسمت فونداسیون قرار دارند، چند واحد مسکن مهر این فاز به مرحله بهره برداری رسیده است که با توجه به عدم رشد متوازن سایر بلوک‌ها، احتمال فرسوده شدن و آسیب دیدن این بلوک‌ها افزایش یافته است.

پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکن مهر این فاز تا شهریور ماه ۹۳ حدود ۳۰ درصد بوده است.

بیش از ۳۰هزار مسکن مهر در فاز ۱۱ پردیس توسط شرکت کوزو در دست ساخت است که تاکنون بلوک ۴ این فاز تقریباً به اتمام رسیده و ۴ بلوک دیگر در دست اقدام است.

محوطه سازی این فاز انجام نشده، ضمن آنکه هنوز زیرساخت‌های مربوط به انشعابات آب، برق و … این سایت انتقال نیافته است. لازم به ذکر است واحدهای مسکن مهر این فاز نسبت به واحدهای فاز ۵ و ۸ در وضعیت مساعدتری به سر می‌برند.

پیشرفت فیزیکی واحدهای این فاز تا شهریور سال گذشته ۵۱ درصد بوده است.

خبرها حاکی از این است که بسیاری از پروژه ها در این شهر به دلیل عدم واریز آورده و نبود اعتبار با کندی قابل ملاحظه ای در حال گذراندن روز برای روزهای بهتر هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا